Udžbenik iz biologije za osmi razred osnovne škole je na ponovnom preispitivanju, a razlog je lekcija o polnom i rodnom identitetu. Profesorka na Biološkom fakultetu Biljana Stojković ocenila je u Novom danu TV N1 da se naučne činjenice ne mogu menjati zato što se to nekome ne sviđa.

Ministar prosvete Branko Ružić zatražio je od Nacionalnog prosvetnog saveta da ponovo ispita i da stručno mišljenje o delu Programa nastave i učenja biologije za osmi razred osnovne škole, koji se odnosi na raznovrsnost biološke osnove pola i polnih karakteristika, primarnih i sekundarnih, koje uključuju ponašanje i individualni osećaj pripadnosti nekom od rodova.

Ovaj potez ministra došao je nakon što su patrijarh Porfirije, a i Boško Obradović, ukazali na ovu lekciju u udžbeniku za biologiju.

Profesorka Stojković podstila je da je učestvovala u radnoj grupi koja je usvojila ishode obrazovanja vezane za biologiju za osmi razred, i da za ono što se nalazi u udžbeniku postoji jasna naučna argumentacija.

Crkva, kako je navela, ne bi trebalo da se bavi temama koje su naučni sadržaj u školama, kao što niko ne može da utiče na kurikulum veronauke.

„Uvek je lakše posmatrati fenomene u dihotomnim kategorijama: homo-hetero, muško-žensko… Uglavnom je biologija ta koja je na udaru Crkve i govori se o tome šta je normalno, šta nije normalno. U biologiji se ti pojmovi ne koriste“, objasnila je Stojković ističući da u prirodi postoji veliki dijapazon različitosti ne samo ljudi, već svih živih bića.

Kako je objasnila, sa razvojem genetike se shvatilo da možete imati muškarce sa XX hromozomima i osobe sa XY hromozimoima koje imaju ženske polne karakteristike, kao i da postoji varijabilnost u brojnim genima koji učestvuju u razvići tih polnih svojstava.

Biljana Stojković o spornim udžbenicima biologije Kome je i šta sporno u njima
Biljana Stojković o spornim udžbenicima biologije Kome je i šta sporno u njima.

„U biologiji je to potpuno jasno, ne postoji dihotomija koju nam nameće taj crno-beli pogled na svet, koji Crkva voli“, navela je Stojković.

tojković je dodala da su naučne činjenice potpuno izuzete iz političkog konteksta, i da ne postoje npr. „srpska biologija“, „srpska hemija“ ili „srpska fizika“.

Podsetila je i da je biologija bila na udaru i 2017. godine kada je jedna grupa ljudi smatrala da je teorija evolucije nešto što ne treba da se uči u školi.

Iste godine pojavio se, kako je rekla, predlog „jedne odlične grupe ljudi“ o seksualnom obrazovanju.

„Međutim opet ste imali iste ove aktere koji su to sprečili“, rekla je Stojković i ukazala da danas postoje tendencije i za zabranu abortusa.

„Ne promovišem abortus, ali da bi došlo do smanjenje procenta abortusa, neophodno je da deca prethodno imaju seksualno obrazovanje, da učine sve da bi sprečili neželjenju trudnoću. Ne daju seksualno obrazovanje da se deca moralno ne bi iskvarila, a onda se negiraju i dostignuta ljudksa prava“, istakla je profesorka.

Ocenila je i da od dolaska SNS na vlast stalno imamo balasiranje kako bi se uvek podilazilo svima, pa tako sada s jedne strane imamo Evroprajd, „pa moramo malo da dodamo i na ovaj drugi tas“.

To balansiranje nije dobro, ocenila je Stojković i poručila da društvo mora biti otvoreno za naučna znanja, umesto da podilazi konzervativnim snagama.

BONUS VIDEO: Biljana Stojković o štednji u državnim vilama i postizbornoj melanholiji

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar